Terčom boli médiá a občianska spoločnosť
Najčastejšie útoky smerovali na Denník N, SME a Aktuality.sk.
Len voči Denníku N bolo identifikovaných 79 platených reklám, pričom medzi najčastejšie spomínaných novinárov patril Marek Vagovič.
Cieľom týchto reklám bolo podľa ICJK zastrašovať novinárov, znižovať dôveryhodnosť médií a útočiť na organizácie ako Nadácia Zastavme korupciu či Via Iuris.
„Tvorba nepriateľov“ ako súčasť politickej stratégie
Podľa politológa Pavla Hardoša z Univerzity Komenského je vytváranie nepriateľov typickým znakom populistickej alebo autoritárskej politiky.
„Takíto lídri potrebujú ukázať, kto môže za to, že sa v médiách neobjavuje to, čo chcú počuť ich voliči. Novinári sú potom vykresľovaní ako ideologickí škodcovia,“ vysvetlil Hardoš pre ICJK.
Koniec platených politických reklám na veľkých platformách
Situácia sa však môže čoskoro zmeniť. Spoločnosti Meta (Facebook, Instagram) a Google oznámili, že v rámci Európskej únie ukončia zobrazovanie politických reklám.
Dôvodom je nová európska legislatíva, ktorá sprísňuje pravidlá pre cielenie, financovanie a transparentnosť platených politických kampaní.
Kľúčové ustanovenia nariadenia začnú platiť 10. októbra 2025, pričom Google už reklamy vypol v septembri.
ZDROJ: SITA.sk

