Strana Smer patrila medzi najväčších zadávateľov nenávistných reklám. Útočila na novinárov aj mimovládky
Na Slovensku sa za posledný rok objavilo viac než päťsto platených online útokov na novinárov, občianskych aktivistov a mimovládne organizácie.
Podľa zistení Investigatívneho centra Jána Kuciaka (ICJK) stála za väčšinou z nich vládna strana Smer-SD, ktorá si takto kupovala priestor na šírenie nenávistných a dehonestujúcich naratívov.
Tím ICJK tieto dáta spracoval v rámci medzinárodného projektu Platená nenávisť, ktorý analyzoval tisíce politických reklám v krajinách Vyšehradskej štvorky – na Slovensku, v Česku, Poľsku a Maďarsku.
Slovensko ako líder nenávistného obsahu
Slovenskí politici zadali až 65 percent všetkých útočných sponzorovaných príspevkov v regióne.
„Politici minuli desiatky tisíc eur, aby systematicky podrývali dôveru verejnosti voči kritickým hlasom,“ uvádza ICJK.
Zo 773 analyzovaných reklám s útočným alebo nenávistným jazykom pochádzalo až 523 zo Slovenska, čo predstavuje takmer 70 percent všetkých identifikovaných útokov v krajinách V4.
V Maďarsku, kde je dlhodobá kritika nezávislých médií zo strany vlády Viktora Orbána bežná, ICJK zaznamenalo menej ako 200 takýchto reklám. V Poľsku a Česku bol počet platených útokov ešte nižší.
Smer dominoval, Hlas nezaostával
Najväčším zadávateľom nenávistných reklám bol Smer-SD, ktorý zverejnil najmenej 117 útočných príspevkov zameraných na médiá a občiansky sektor.
V prvej desiatke sa objavili aj profily Roberta Fica, Mariána Kéryho, Richarda Takáča, Juraja Gedru či Ľuboša Blahu.
Na druhom mieste skončil Matúš Šutaj Eštok, predseda Hlasu-SD a bývalý člen Smeru. Ten podľa údajov Mety minul na sponzorované príspevky viac než 166-tisíc eur.

